Aktualności

Martwa natura i pejzaże z mławskim niebem


Oglądając wystawę malarstwa Jana Chądzyńskiego można sporo dowiedzieć się o wpływach różnych trendów na polską sztukę współczesną. Oprócz walorów edukacyjnych obcowanie z twórczością Chądzyńskiego to prawdziwa przyjemność dla oka.

Otwarta w czwartek 17 marca b.r. w mławskim muzeum wystawa artysty spotkała się z dużym zainteresowanie. To nie dziwi – bo choć indywidualnie autor swe prace pokazał tu po raz pierwszy, w środowisku mławskim jest znany od dawna. W Mławie się urodził, uczył i zdobywał pierwsze szlify jako malarz. Od kilku lat mieszkańcy naszego miasta mają okazję oglądać jego prace na wystawach grupowanych i poplenerowych Związku Twórców Ziemi Zakrzeńskiej oraz w wydawnictwach firmowanych przez ZTZZ (widokówki, almanachy).
- W pracach Jana Chądzyńskiego można odszukać wpływy impresjonizmu, ślady twórczości Cezanne ale przede wszystkim dobrą szkołę krakowską – powiedział o zgromadzonych obrazach kustosz wystawy Andrzej Panasiuk.
Sam Chądzyński przyznaje, że celowo wyeksponował różne prace, by urozmaicić wystawę i zaprezentować w rodzinnym mieście szerokie spektrum zainteresowań malarskich związanych z tematyką i techniką.
W Sali wystaw czasowych Muzeum Ziemi Zakrzeńskiej można zobaczyć więc martwą naturę z 1964 roku, namalowaną tuż po tym jak rozpoczął edukację w krakowskiej ASP, satyryczne rysunki oraz najnowsze oleje: akty, martwe natury i pejzaże - tworzone w ostatnim dziesięcioleciu. – Jeden kolega mawiał, że w moich obrazach jest takie niebo, jakie rzeczywiście ogląda się w Mławie. Możecie Państwo odszukać ten błękit na moich obrazach – refleksyjnie powiedział artysta.
Wystawę można oglądać codziennie (w godzinach otwarcia MZZ) do 17 kwietnia 2011 r.
mg

Słowo o Janie Chądzyńskim
Urodził się 22 czerwca 1947 roku w Mławie. Tu ukończył Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego. W 1966 roku rozpoczął studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Studiował w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W styczniu 1974 roku obronił pracę
dyplomową, której promotorem była prof. Zofia Medwecka. 1 kwietnia 1974 roku podjął pracę w Przedsiębiorstwie Państwowym Pracownie Konserwacji Zabytków Oddział w Krakowie. Uczestniczył w wielu realizacjach konserwatorskich.
Do znaczących z punktu widzenia historii sztuki należą:
-konserwacja późnogotyckiej polichromii w prezbiterium kościoła parafialnego p.w. Św. Marii Magdaleny w Koziegłowach pod Częstochową
-konserwacja stropów drewnianych i polichromowanych w Kamienicy Morsztynowskiej w Krakowie
-prace badawczo-odkrywkowe w zamku w Żywcu
W 1987 roku wyjechał na seminarium do NRD. Planowany na trzy miesiące pobyt zaowocował dwunastoletnią współpracą, która pozwoliła na zrealizowanie wielu prac konserwatorskich na terenie Niemiec.
W roku 1998 otrzymał propozycję wykonania prac konserwatorskich ołtarza w kościele p.w. Św. Anny w Wojnówce koło Mławy, następnie wykonał konserwację siedemnastowiecznego obrazu Św. Antoniego z Sanktuarium Św. Antoniego w Ratowie.
Nigdy nie rozstawał się z twórczością malarską i nie traktował jej jako odskoczni od obowiązków związanych z pracami konserwatorskimi. Malował, rysował wtedy, gdy miał taką potrzebę.
Artysta był współzałożycielem i pierwszym prezesem działającego od 2000 roku Związku Twórców Ziemi Zawkrzeńskiej, który zrzesza malarzy, rzeźbiarzy, twórców tkaniny artystycznej, fotografików oraz twórców pióra poetów i prozaików.


Data dodania: 11.04.2011, 20:21



glowna aktualnosci kontakt