Powrót

Piano Day

W piątek, 29 marca w Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej w Mławie odbyło się święto fortepianu. Publiczność mogła posłuchać muzyki klasycznej, rozrywkowej i filmowej.

W pierwszej części zagrali uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Mławie. Piotr Żandarski, uczeń Tatiany Fedorczuk-Eichler, zaprezentował kolejnym grupom słuchaczy dwie kompozycje klasyczne, natomiast Kamil Sobociński, uczeń Roberta Gorgonia – własne aranżacje znanych utworów muzyki rozrywkowej i jazzu.

Koncerty odbywały się w dziale sztuki muzeum, w salach Wojciecha Piechowskiego, malarza, który urodził się w miejscowości Nosarzewo Borowe niedaleko Mławy. Muzycy grali na ponad stuletnim pianinie, które niegdyś, w czasach kina niemego, stało w mławskim kinie „Lutnia”. Instrument jest produkcji niemieckiej firmy Ed Seiler, funkcjonującej do dzisiaj. Zdaniem właścicieli to najstarsze pianino, wykonane w tej fabryce, na którym nadal można grać.

Występom przysłuchiwali się uczniowie Szkoły Podstawowej w Łomi oraz mławskich: I Liceum Ogólnokształcącego, Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół nr 4.

O godz. 18 rozpoczął się koncert finałowy – Miro Kępińskiego. Towarzyszyło mu dwóch wiolonczelistów: Michał Górka i Filip Sporniak. Licznie przybyłych gości przywitała dyrektor muzeum Barbara Zaborowska, przybliżając im ideę Piano Day. Koncert muzyki filmowej odbywał się w sali archeologicznej, towarzyszyła mu prezentacja multimedialna. Muzycy zgrali m.in. utwory: „”Space”, „Nocna zmiana”, „Rosmary’s baby”, „ Piechowski”, a na bis – „I will find you”.

Dzień Fortepianu jest obchodzony 88 dnia roku (tyle klawiszy ma fortepian) z inicjatywy niemieckiego kompozytora Nilsa Frahma. Na świecie pierwszy raz Piano Day odbyło się w 2015 r., w Polsce – w 2017 r., a w Mławie – rok temu. Inicjatorem i organizatorem było Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej.

Muzycy:

Miro Kępiński – pochodzący z Mławy producent, performer oraz utytułowany kompozytor muzyki filmowej. Najnowsze filmy z jego muzyką, to m.in. dramat „In This Gray Place” z udziałem Phila LaMarra („Pulp Fiction”), nagrodzony za muzykę na Polish Film Festival 2018 w Los Angeles oraz komedia-horror „Suicide for Beginners”, w którego obsadzie zobaczymy m.in. Sida Haiga („Kill Bill 2” i Corey’a Feldmana („Gremliny rozrabiają”). Za muzykę do „The Wounds We Cannot See” zdobył szereg nagród w USA i Indiach (m.in. Best Original Music/Score podczas Los Angeles Independent Film Festival Awards, Award of Recognition – Music Score podczas Hollywood International Independent Documentary Awards). Na uwagę zasługują też projekty performatywne, w których Miro Kępiński bierze udział jako muzyk i kompozytor, m.in Sesilus, Festiwal Kina Niemego i Festiwal Warszawski „Niewinni Czarodzieje”, ale też Męskie Granie czy Off Camera.

Michał Górka – urodzony w Krakowie wiolonczelista, multiinstrumentalista. Uczestniczył w mistrzowskich kursach wiolonczelowych z udziałem Tomasza Strahla, Dominika Połońskiego i Jeroena Reulinga. Koncertuje w kraju i za granicą m.in. w Niemczech, Francji, Włoszech, Danii i Walii. Brał udział w festiwalach Off Camera i Męskie Granie. Przez wiele lat zdobywał solistyczne i kameralistyczne doświadczenie, grając w wielu zespołach i wykonując muzykę od średniowiecznej po współczesną.

Filip Sporniak – wiolonczelista i kompozytor, student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, laureat wielu konkursów wiolonczelowych – kameralnych oraz kompozytorskich, autor kilkudziesięciu utworów, muzyki do spektakli teatralnych, aranżacji, kilkunastu piosenek, w większości do swoich tekstów. Brał udział w wielu festiwalach, m.in. Międzynarodowym Festiwalu Studenckich Zespołów Kameralnych Krajów Nadbałtyckich w Warszawie, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Kubinska Hudobna Jesien” na Słowacji, Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, Bachfest w Lipsku.

Nagłośnienie: Radosław Bukowski

Skip to content