ARCHEOLOGIA
Przedszkole, szkoła podstawowa, kl. I – III
Warsztaty lepienia z gliny
- Uczestnicy będą mogli rozwinąć umiejętności manualne, lepiąc z gliny średniowieczne ozdoby lub ceramikę.
Szkoła podstawowa, kl. IV – VIII
Modnie i (nie)wygodnie – lekcja muzealna
- Najpierw były… skóry! I glina rzecz jasna. Wybierz się z nami w podróż po modzie od czasów najdawniejszych. Dowiedz się, jak na podstawie znalezisk archeologicznych możemy dowiedzieć się, co było „na topie” setki lat temu. Okucie rogu do picia, sprzączka do pasa, fibula, kolia z paciorków a może lepiej z bursztynu? Co wybierano, by podwyższyć status społeczny i czy to wszystko było tak naprawdę wygodne i praktyczne? O tym dowiecie się z naszej lekcji muzealnej.
Szkoła podstawowa, kl. VII – VIII, szkoła ponadpodstawowa
Jasne mroki średniowiecza – lekcja muzealna
- Dzięki tej lekcji mroki średniowiecza staną się dla was jasne. Czy średniowiecze rzeczywiście było takie mroczne jak nam się wydaje? Czym płacono w średniowieczu i za co? Jak używano broni obuchowej? Czy rzeczywiście modlono się do kamiennego bóstwa? Postaramy się udzielić odpowiedzi na te i inne pytania.
Szkoła ponadpodstawowa
W ostatnią drogę – wyposażenie grobów – lekcja muzealna
- Śmierć w przeszłości była postrzegana zupełnie inaczej, niż obecnie. Dary grobowe były nieodłącznym elementem w drodze do zaświatów. Czy rzeczy wkładane do grobu miały jakieś znaczenie? Czy wkładano je losowo? Miały ułatwić, a może utrudnić drogę zmarłemu? A może miały mu uniemożliwić powrót do żywych? O tym wszystkim dowiecie się z naszych zajęć.
ETNOGRAFIA
Przedszkole
Moja pierwsza wizyta w muzeum – lekcja muzealna
- Dzieci poznają specyfikację przestrzeni w muzeum. Zdobywają wiedzę na temat muzeum, poznają pojęcia „muzeum”, „eksponat”, „wystawa”.
Mało nas, mało nas – warsztaty
- Uczestnicy poznają dawne piosenki wyliczanki, przyśpiewki dla dzieci, poznają słowa, których już nie używamy, uczą się wybranego tekstu.
Dotykowy świat – zajęcia z tyflografiki – warsztaty
- Uczestnicy poznają pojęcie tyflografiki, rozwijają zmysł dotyku, tworzą własne praca nawiązujące do wystaw, które są w muzeum.
Szkoła podstawowa
Muzeum – co to jest? – lekcja muzealna
- Jaką rolę pełni muzeum? Czym jest zabytek? Czy zabytek musi być stary? Jak przechowuje się zabytki i kto się nimi opiekuje? W części praktycznej będzie można opisać wylosowany przez siebie przedmiot, tak jak robią to muzealnicy.
Mało nas, mało nas – warsztaty
- Uczestnicy poznają dawne piosenki wyliczanki, przyśpiewki dla dzieci, poznają słowa, których już nie używamy, uczą się wybranego tekstu.
Dotykowy świat – zajęcia z tyflografiki – warsztaty
- Uczestnicy poznają pojęcie tyflografiki, rozwijają zmysł dotyku, tworzą własne prace nawiązujące do wystaw, które są w muzeum.
Boże Narodzenie – warsztaty
- Zajęcia wprowadzą w świat symboli i obyczajów świątecznych. Dowiemy się o przygotowaniach, niecodziennych rytuałach, odświętnych dekoracjach i akcesoriach. Spotkanie połączone z zabawą plastyczną – przygotowywaniem ozdób świątecznych.
Wielkanoc + Niedziela Palmowa – warsztaty
- Zajęcia wprowadzą w świat symboli i obyczajów świątecznych. Dowiemy się o przygotowaniach, niecodziennych rytuałach, odświętnych dekoracjach i akcesoriach. Spotkanie połączone z zabawą plastyczną – przygotowywaniem ozdób świątecznych.
Szkoła ponadpodstawowa
Mało nas, mało nas – warsztaty
- Uczestnicy poznają dawne piosenki wyliczanki, przyśpiewki, poznają słowa, których już nie używamy, uczą się wybranego tekstu.
Dotykowy świat – zajęcia z tyflografiki – warsztaty
- Uczestnicy poznają pojęcie tyflografiki, rozwijają zmysł dotyku, tworzą własne prace nawiązujące do wystaw, które są w muzeum.
Święty Walenty czy święty Jan (wianki, wieńce) – warsztaty
- Uczestnicy poznają zwyczaje związane z dniem świętego Jana, spotkanie połączone z pleceniem wianków.
HISTORIA
Szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa
Historia pieniądza – warsztaty
- Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia numizmatyczne, wykonują własny numizmat.
Barwa i broń – warsztaty
- Uczestnicy poznają wyodrębnione obiekty uzbrojenia i wyposażenia żołnierza z II wojny światowej na przykładzie zbiorów muzealnych.
Nie tylko enigma – zostań szyfrantem – warsztaty
- Uczestnicy poznają proste szyfry, zabawa w szyfrowanie i rozszyfrowywanie.
Oferta okolicznościowa
Zajęcia i warsztaty tematyczne związane z rocznicami wydarzeń historycznych i wystawami stałymi:
– wrzesień – Bitwa pod Mławą 1939
– styczeń – Powstanie Styczniowe 1863
HISTORIA MŁAWY
Szkoła podstawowa
Zmiany w architekturze miasta – lekcja muzealna
- Uczestnicy na podstawie zdjęć i map poznają, jak zmieniała się zabudowa miasta.
Poznajemy historię naszego miasta – spacer
- Uczniowie uczestniczą w spacerze ulicami Mławy, poznając jej historię.
Szkoła ponadpodstawowa
Zmiany w architekturze miasta – lekcja muzealna
- Uczestnicy na podstawie zdjęć i map poznają, jak zmieniała się zabudowa miasta.
Poznajemy historię naszego miasta – spacer
- Uczniowie uczestniczą w spacerze ulicami Mławy, poznając jej historię.
Zajęcia modelarskie – warsztaty edukacyjne
- Uczniowie sklejają model ratusza.
PRZYRODA
Przedszkole, szkoła podstawowa kl. I – III
Fauna Północnego Mazowsza – lekcja muzealna
- Podczas lekcji muzealnej uczniowie zapoznają się z różnymi gatunkami zwierząt, które żyją lub żyły na terenie Północnego Mazowsza. Uczestnicy słuchają głosów wybranych gatunków zwierząt.
Do czego służy kamuflaż? – kolory w świecie zwierząt – warsztaty
- Dzieci dowiedzą się, jaką funkcję pełnią kolory w świecie zwierząt, dlaczego niektóre zwierzęta mają jaskrawe ubarwienie, a inne „wtapiają” się w tło. Uzupełnieniem części teoretycznej będą prace plastyczne związane z tematyką zajęć.
Szkoła podstawowa, kl. IV-VIII
Fauna Północnego Mazowsza – lekcja muzealna
- Podczas lekcji muzealnej uczniowie zapoznają się z różnymi gatunkami zwierząt, które żyją lub żyły na terenie Północnego Mazowsza. Uczestnicy słuchają głosów wybranych gatunków zwierząt.
Szkoła ponadpodstawowa
Fauna Północnego Mazowsza – lekcja muzealna
- Podczas lekcji muzealnej uczniowie zapoznają się z różnymi gatunkami zwierząt, które żyją lub żyły na terenie Północnego Mazowsza. Uczestnicy słuchają głosów wybranych gatunków zwierząt.
SZTUKA
Szkoła podstawowa
Kieszonkowe autoportrety – malujemy w zakładzie Wojciecha Piechowskiego – zajęcia plastyczne
- Podczas zajęć przyjrzymy się portretom malarskim i fotograficznym należącym do kolekcji Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej.
- Część plastyczna jest oparta o równoległą pracę uczniów i prowadzącego. W trakcie zajęć prowadzący demonstruje proces malowania w prostych do naśladowania krokach. W rezultacie, uczniowie tworzą swoje małe autoportrety inspirowane formą fotografii z zakładu Piechowskiego.
- Uczestnicy uczą się podstawowej techniki malarskiej oraz w praktyce poznają terminologię z dziedziny sztuki.
Szkoła podstawowa, kl. VI-VIII
Jak patrzeć na obrazy? Na tropie ukrytych znaczeń w malarstwie – zajęcia teoretyczne
- Podczas zajęć przyjrzymy się dokładnie obrazom ze zbiorów Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej; Wojciech Piechowski „Puszczyk”, „Myśl”, „Marsz pogrzebowy”, „Portret chłopa w stroju tyrolskim”
- W trakcie zajęć uczniowie z pomocą prowadzącego przeprowadzają wspólną analizę wybranych obrazów Piechowskiego. Prowadzący przybliża istotne dla interpretacji tło historyczne oraz przekazuje wiedzę z zakresu symboliki w historii sztuki.
- Uczestnicy uczą się świadomej analizy obrazu, rozpoznają powszechne w sztuce symbole, dzielą się własnymi interpretacjami z prowadzącym i przeprowadzają dyskusję.
- Zajęcia stanowią dobre uzupełnienie w przygotowaniu do analizy dzieł sztuki w ramach ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Szkoła ponadpodstawowa
Kieszonkowe autoportrety – malujemy w zakładzie Wojciecha Piechowskiego – zajęcia plastyczne
- Podczas zajęć przyjrzymy się portretom malarskim i fotograficznym należącym do kolekcji Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej.
- Część plastyczna jest oparta o równoległą pracę uczniów i prowadzącego. W trakcie zajęć prowadzący demonstruje proces malowania w prostych do naśladowania krokach. W rezultacie, uczniowie tworzą swoje małe autoportrety inspirowane formą fotografii z zakładu Piechowskiego.
- Uczestnicy uczą się podstawowej techniki malarskiej oraz w praktyce poznają terminologię z dziedziny sztuki.
Szkoła ponadpodstawowa (szczególnie klasy maturalne)
Jak patrzeć na obrazy? Na tropie ukrytych znaczeń w malarstwie – zajęcia teoretyczne
- Podczas zajęć przyjrzymy się dokładnie obrazom ze zbiorów Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej; Wojciech Piechowski „Puszczyk”, „Myśl”, „Marsz pogrzebowy”, „Portret chłopa w stroju tyrolskim”
- W trakcie zajęć uczniowie z pomocą prowadzącego przeprowadzają wspólną analizę wybranych obrazów Piechowskiego. Prowadzący przybliża istotne dla interpretacji tło historyczne oraz przekazuje wiedzę z zakresu symboliki w historii sztuki.
- Uczestnicy uczą się świadomej analizy obrazu, rozpoznają powszechne w sztuce symbole, dzielą się własnymi interpretacjami z prowadzącym i przeprowadzają dyskusję.
- Zajęcia stanowią dobre uzupełnienie w przygotowaniu do analizy dzieł sztuki w ramach ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego.