Warsztaty dedykowane uczniom szkół ponadpodstawowych, które mają na celu przeanalizowanie innego niż militarny aspektu wojny polsko-bolszewickiej – interpretację języka propagandy.
Materiały:
plakaty mobilizacyjne, odezwy, druki ulotne wg. załączników, tj. spisu materiałów
Metody pracy:
praca w grupach, dyskusja
Cele:
zapoznanie uczestników z historycznymi technikami propagandy, kształtowanie umiejętności ich analizowania.
Przebieg warsztatów:
część I
- prowadzący dzieli uczestników na pięć grup, uczestnicy dostają zestawy reprintów plakatów, prowadzący pyta o wrażenia po ich obejrzeniu
- prowadzący prosi o wyszukanie technik propagandowych zastosowanych na plakatach i w drukach ulotnych
- liderzy zespołów prezentują efekty prac. Dyskusja
PODSUMOWANIE cz. I: wypisanie na tablicy technik propagandowych (wśród nich m.in.:)
- manipulowanie emocjami poprzez odwołanie się do miłości rodziny i Ojczyzny- wyreżyserowana relacja między państwem a obywatelem
- odczłowieczenie wroga, jego karykaturyzacja (owładnięty żądzą mordu jaskiniowiec, obdarty, pozbawiony zębów czerwonoarmista, hordy bezmyślnych bolszewickich zombie)
- zabiegi stylistyczne i graficzne – gra kolorów -budowanie atmosfery zagrożenia
- wskazanie konkretnych środków zastosowanych dla uzyskania celu propagandowego, np. graficznych, analiza symboliki elementów
- wskazanie potencjalnej prawdy bądź fałszu zawartych w przesłaniu plakatu
Jaki efekt miał wywołać plakat u odbiorcy?
część II (opcjonalna)
W zespołach przygotowanie projektu współczesnego plakatu lub ulotki propagandowej o wydźwięku patriotycznym.
PODSUMOWANIE cz. II : prezentacja, (ocena pracy przez pozostałych uczestników, możliwa punktacja w oparciu o zagadnienia ustalone w podsumowaniu cz. I).
*W spisie materiałów dla każdej grupy: plakat werbunkowy, plakat propagandowy, druk ulotny, bądź odezwa.