Warsztaty oparte na historii mławskich gimnazjalistów, którzy wraz ze swoim nauczycielem Aleksandrem Szredzkim wstąpili do Ochotniczej Armii 1920 r.
Cel:
Przedstawienie udziału ochotników w walce o utrzymanie niepodległości Polski podczas wojny polsko-bolszewickiej 1920 r.
Kształtowanie postawy zaangażowania w sprawy ojczyzny i przywiązania do wolności.
Metody pracy:
w grupach, dyskusja
Przebieg warsztatów:
Wprowadzenie na wystawie czasowej „1920. Mława i mławianie w obliczu zagrożenia bolszewickiego”: prowadzący omawia sytuację, która doprowadziła do konieczności sięgnięcia po ochotników. Szczególną uwagę poświęca indywidualnym bohaterom wystawy. Prowadzący dzieli uczestników warsztatów na cztery grupy, uczestnicy dostają materiały źródłowe oraz zadania.
I grupa – Należysz do Ochotniczej Legii Kobiet, w liście do matki lub na karcie z pamiętnika przedstaw dzień kobiety walczącej.
II grupa – Jesteś korespondentem wojennym, przedstaw w notatce prasowej, relacji, bądź wywiadzie przykład bohaterskiej postawy duchownego lub przedstawiciela ludności cywilnej podczas wojny polsko-bolszewickiej.
III grupa – Jesteś harcerzem – członkiem najpopularniejszej w 1920r. organizacji młodzieżowej, opisz w liście do matki lub na karcie pamiętnika, jak wygląda twoje przygotowanie do udziału w walce.
IV grupa – Jesteś dwudziestokilkuletnim ochotnikiem, właśnie wyjeżdżasz na pierwsze ćwiczenia, jakie odczucia Ci towarzyszą, czego się spodziewasz w przyszłości. List do matki lub kartka w pamiętniku.
Uczniowie korzystają podczas zadania z materiałów źródłowych, inspirację mogą również czerpać z losów bohaterów wystawy, wskazują różny stopień zaangażowania ochotników w walkach.
Na przygotowanie wypowiedzi zespoły mają 15 min. Liderzy poszczególnych grup prezentują efekty pracy zespołu.
Podsumowanie:
pracy i zaangażowania zespołów.
Rozkaz Mobilizacyjny Kwatery Głównej Drużyn Męskich